Laguntza Menua
Urriaren 31ko 9/2000 Foru Aginduaren bidez sortu zen Bizkaiko Tutoretza Erakundea. Tutoretza Erakundeak hainbat funtzio ditu baina epai-agintaritzak ematen dizkion babesteko funtzioez gain, erakunde horrek badu beste betebehar nagusi bat ere, ezgaibetuen edo ezgaibezia prozesuan daudenen senideei edo lana dela eta, haiekin harremanetan daudenei, argibideak emateaz arduratu behar baita tutoretza erakundea eta argibideak emateaz gain, haien senideak eta profesionalak orientatu eta aholkatzeaz ere erakundea arduratu behar baita.
Beharrizan horiei erantzuteko gida txiki hau aurkeztu behar genuela pentsatu genuen. Ezgaibetuek epaitegiaren ezintasuna lortzeko haien senideek edo lana dela eta, haiekin harremana dutenek zer egin behar duten ahalik eta errazen adierazi nahi izan dugu gida honen bidez eta gainera hau bezalako gai zail batean sortu ohi diren galderei erantzun nahi izan diegu.
Horrela ba, Legeak Ezgaibetuei aintzatesten dizkien eskubide eta aukerak zehazteaz gain, gida honetan babesteko ardura duten pertsona, erakunde eta agintarien betebeharrak eta funtzioak ere agertzen dira.
Baina laguntza tresna izateaz gain, gidaren bidez gizartea sentsibilizatzea lortu nahi dugu horrela, gizartea konturatu dadin Ezgaibetuekin egiten den tutoretza lana haiek babesteko neurria baino ez dela.
Bilbon, 2002ko otsailean
José Félix Pascual Castro
Bizkaiko Tutoretza-Erakundearen Zuzendari-Kudeatzailea
Ezgaitasuna definitzeko eta ulertzeko kontzeptu bi bereiztu behar dira.
Gaitasun juridikoa, pertsonaren eratxikipen bereizezina den aldetik, hau da, eskubide eta betebeharrak izateko gaitasuna. Pertsona izate hutsagatik jasotzen da.
Jarduteko gaitasuna, berriz, eskubideak gauzatzeko eta betebeharrak bere gain hartzeko pertsonak duen gaitasuna da, hau da, eskubide bat berez baliarazteko gai izatea eta betebeharrak betetzeko inoren laguntza edo ordezkaritzarik behar ez izatea. Egintza juridiko baliogarriak egiteko gaitasuna da hau.
Zenbait kasutan, pertsona batzuk babesteko neurriak artikulatu beharra dago, euren inguruabarrengatik inoren mendean daudelako, babesik edo itzalperik ez dutelako. Ildo horretan, gure antolamendu juridikoak babes gisa darabil ezgaitasunaren instituzioa. Pertsonaren gaitasuna definitzeko, birgaitzeko eta bizitza juridikoan parte hartzeko bide emateko da, beraren autonomia sustatzeko, eta gizartean erabat txertatzen laguntzeko eta berdintasuna lortzeko.
Ezgaitasuna ez da babeserako tresna bakarrik, gaitasuna integratzekoa ere bada. Izan ere, ezgaitasunean daudenek ezin dituzte zenbait egintza modu eraginkorrean burutu, haiek zaintzeko ardura dutenen laguntza edo ordezkaritza gabe.
Babes neurri hau beharrezkoa da, eritasun edo akats iraunkorrek (fisikoak zein psikikoak) pertsona bati bere burua gobernatzea galarazten diotenean. Benetako egoera bat legeen bidez jasotzea da kontua, babesa emateko. Egoera hori jarduteko gaitasun eza da.
Inor ezgaitzeko modu bakarra epailearen epaia da, eta betiere legeetan ezarritako zioengatik. Norbait gai ez dela adierazteko, prozedura judiziala derrigorrezkoa da; prozeduraren bukaeran epaia eman behar da.
Legean ezartzen denez, ustezko ezgaiaren senideei dagokie ezgaitasun adierazpena sustatzea. Baina, seniderik ez dagoeneko edo senideek adierazpen hori eskatzen ez duteneko egoerak ere arautu egin dira.
Horregatik bestelako mekanismo batzuk jarri dira, ustezko ezgaiaren mesedetan: edozein pertsonak du ahalmena Fiskaltzari jakinarazteko ezgaitasuna dakarten egitateak (Fiskaltzari jakinarazpena egin behar zaio, egitateak idatziz). Ustezko ezgaiaren egoitzari dagokion epaitegiko fiskaltzari egin behar zaio jakinarazpen hori.
Prozedura horrela hasirik, eta tramite judizial egokiak egin arte, epaileak epaia emango du. Bidezkoa bada, pertsonaren ezgaitasuna adieraziko du, eta ezgaitasun hori noraino heltzen den adieraziko du. Pertsona ezgai horren tutoretza edo zaintzarako araubidea ere adieraziko du. Guztia, betiere, ezgaiaren mesedetan egin behar da, bere eskubide eta bermeak defendatuz.
Pertsona ezgaitzeak ez dakar atzera ezineko egoera bat; aitzitik, prozedura berrikusi egingo da inguruabar berriak sortzen badira. Orduan, prozesu berri bat hasiko da, ezarritako ezgaitzearen ezaugarriak aldatzeko edo indarrik gabe uzteko.
Jarduteko gaitasunaren mugen aurrean, zuzenbideak instituzio hauek izendatu ditu ezgai den pertsona edota bere ondasuna zaintzeko eta babesteko.
Tutoretzako funtzioak betebeharra dira, tutoretuaren mesedetan egiten dira beti eta agintaritza judizialak zainduta daude beti. Agintaritza hori da tutoretza sistemako zaintza eta kontrolaren ardatza.
Baldin eta familiakoek ez badute baliabide ekonomiko nahikorik, jakinarazi egin behar zaie prozedura hori ofiziozko abokatuek egin dezaketela eta hori guztia berez pertsona ezgaituaren familiako kideentzat nahiko garestia eta astuna den egoera arintzeko dela.
Nahitaezko frogak: Derrigorrez egin behar diren froga batzuk daude:
Halaber, ofizioz, Epaileak bere ustez beharrezkoak izan daitezkeenak agindu ditzake.
Gauza bera gertatzen da 2000ko Enjudiziamendu Zibilari buruzko Legean eta, gauza berri bezala, ezarri du ez dela inoiz irizpenik emango aurrez medikuaren peritu-txostena eduki gabe.
Aholkugarriak direnbeste froga batzuk:
Gaigabezia horren hedakuntza eta mugak ezarri behar ditu, eta gaigabetu horri esleituko zaion tutela edo babesa. Baldin eta gaigabetua adingutxikoa bada, patria potestad deritzona gaitu behar da berriz eta, adinez nagusia bada, tutela edo kautela araubidea aplikatuko zaio.
2000ko Enjudiziamendu Zibilari buruzko Legeak, aldi berean, epai horretan ezgaitua lagunduko duten pertsonen (zaintzaileen) edo eskuordetuko dutenen (tutoreen) izenak emango dira baldin eta eskaeran horrela egiteko eskatu bada.